Sidor

onsdag 27 april 2011

Betongprojekt nr 1...

Jag har glömt att visa hur det gick med mitt allra första betongprojekt...ni vet dom små betongäggen! Det är sk...tkul och hur enkelt som helst...så ...ja, det gick bra. Hur gjorde jag då?
1. Hacka upp ett litet hål i ena ändan på ägget, jag använde en tjockare nål och bröt sen försiktigt. Hålet blev ungefär 1,5 cm i diameter. Töm ut innehållet.
2. Blanda till finbetong och vatten i en liten plastbunke. Behövs inga mått utan blanda tills du har en geggig konsistens. Jag har läst någonstans att formar man en köttbulle i handen så ska den flyta ut lätt...jag gjorde smeten lite lösare eftersom det då var lättare att hälla ner i äggskalen.
3. Fyll de tomma skalen, skaka lite försiktigt på dom emellanåt för att få bort luftbubblor. Fyll lite extra på toppen för att få en lite rundare form.
4. Klipp till en ståltrådsbit att ha som hängare, böj och stick ner ändarna i betongsmeten.
5. Låt äggen stelna "brinna" ett par dagar tills du känner att de är hårda.
6. Nu får du knacka ägget ganska hårt för att få sönder skalet och sen är det bara att pilla bort alla skalbitar.
7. Låt äggen ligga och torka, för mig tog det ett par dagar till.
KLART! Nu har jag inte tagit en fin färgglad bild då äggen hänger så fint i en körsbärskvist med färgglada rosetter kring öglan....men ni får fantisera.
Fint va?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...